Svar: 4 årig som sjældent spiser kød

15. marts 2018

Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at din dreng er glad for frugt og grønt, og det lyder faktisk som om, at han spiser ret varieret af dette - også af forskellige grøntsager, så han på den måde får en variation af forskellige næringstoffer. Det er også rigtig fint, at du forsøger med lidt æg en gang imellem, tilbyder ham smørbart fiskepålæg som f.eks. makrelguf osv. Jo mere variation jo bedre er det.

Men du har helt ret, det lyder faktisk lidt som om, at han nærmest spiser vegetarisk - man kan kalde ham "semi-vegetar", hvilket betyder, at han spiser fisk og lyst fjerkræ i begrænsede mængder. Og han kan godt få sit behov for proteiner og andre næringstoffer dækket, selvom han ikke spiser kød eller flere slags fisk. Men jo flere fødevarer der udelukkes fra kosten, jo større risiko er der naturligvis for, at han ikke får sit behov tilstrækkeligt dækket.

Det vil være rigtig godt, hvis du dagligt kan tilbyde ham en variation af korn og kornprodukter, bælgfrugter, grøntsager, nødder og frugt. Derudover meget gerne ost, mælkeprodukter og æg. Æg kan være hårdkogte, eller det kan være æggepandekager, scrambled eggs og lignende du laver.

For vegetarer kan det især være vanskeligt at få jern, zink, D og B12 vitamin nok. Det kan også være svært at sikre ham energi nok via maden, altså fedtstoffer nok. Derfor vil det være rigtig godt, at være opmærksom på at bruge forskellige vegetabilske olier i madlavningen f.eks. rapsolie.

Proteinbehovet skal dækkes via æg, mælk, bønner, linser, sojaprodukter, nødder, frø, korn (ris, rug, hvede, havre) og sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres anbefalinger for ernæring til spædbørn og småbørn: " De enkelte vegetabilske fødevarer indeholder ikke alle essentielle aminosyrer. Det er derfor vigtigt at spise forskellige proteinkilder i løbet af en dag, således at man får tilstrækkeligt essentielle aminosyrer, men det behøver ikke at være ved ...

Annonce

... samme måltid. Komplette proteinkombinationer er fx bønner + ris, linser + brød, brød + ost, cerealier + mælk eller æg, kartofler + æg eller mælk. Biotilgængeligheden af vegetabilsk protein i en fiberrig kost vurderes at være 10 % lavere end biotilgængeligheden af animalsk protein".

Jern og zink får vi normalt via kød, og optagelsen af f.eks. jern og zink sker blandt andet når vi indtager C-vitamin. Derfor er det rigtig godt, at din dreng spiser frugt som f.eks. appelsin, mandarin, clementiner og lignende som indeholder C-vitamin, og det kan med fordel gives sammen med en grovere grød... C vitamin findes dog også i f.eks. hyben, rød peberfrugt, kiwi, grønkål og broccoli. Det er dog igen vigtigt, at han spiser varieret - undersøger viser, at hvis børn spiser en balanceret vegetarisk kost, så har de samme jernstatus som andre børn. Og f.eks. broccoli og grønkål indeholder også jern. Du kan f.eks. lave broccolisalat, eller du kan prøve at lave grønkålschips...

D-vitamin får han via fede fisk, og her er f.eks. makrel en god kilde. Også laks er en fed fisk, og han kan få laks lavet i ovnen, eller du kan lave fiskefrikadeller af forskellige fisketyper eller prøve med smørbart laksesalat. D vitamin findes også i kød, æg, og fede mælkeprodukter - og så får vi også d-vitamin via sollys.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

B12 vitamin kan være sværere at dække ham ind med, og hvis du generelt synes, at han spiser lidt for ensidigt og ikke spiser noget animalsk, så kan det godt være en overvejelse værd at tilbyde ham en daglig mulitivitaminpille, som sikrer ham f.eks. lidt ekstra B12 vitamin, og D-vitamin. Det er også muligt at give ham et tilskud af f.eks. B12 vitamin uden at han behøver tilskud af andre vitaminer. Du kan evt. tale med jeres læge omkring dette.

I Danmark anbefaler vi ikke levertran til børn, da det indeholder et meget højt indhold af A-vitamin.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år